Schiphol maakt werk van maatregelen die nodig zijn om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren. De wijzigingen volgen op een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) en een daaropvolgende veiligheidsanalyse van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Schiphol baseert zich ook op eigen onderzoek.
De luchthaven onderzoekt momenteel onder meer de mogelijkheid om medewerkers van de verkeerstoren, die voertuigen op de grond begeleiden, in dezelfde ruimte aan het werk te zetten met de collega's die taxiënde vliegtuigen bijstaan. Dit om de kans op ongelukken te verkleinen. Ook wordt onderzocht hoe de inzet van voertuigen op de grond effectiever kan, terwijl ook verdere digitalisering moet helpen de luchthaven veiliger te maken.
Verder wordt de parkeermogelijkheid voor vliegtuigen langs de Zwanenburgbaan uitgebreid. Dit voorkomt onder meer baankruisingen. Eerder was al bekend dat er een extra taxibaan komt op het viaduct over de A4. Daardoor geldt per baan nog maar één rijrichting.
De OvV stelde eerder dat Schiphol niet verantwoord kan doorgroeien zonder dat ingrijpende maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen.