Online onderwijs is voor een ruime meerderheid van middelbare scholieren (vmbo, havo en vwo) niet motiverend. Ze zijn sneller afgeleid en missen daardoor het overzicht en grote delen van de uitleg. Dat stelt loopbaanoriëntatiebedrijf Qompas dat onderzoek deed onder ruim 4200 scholieren in het voortgezet onderwijs.
Het overgrote deel van de scholieren kreeg online onderwijs tijdens de coronacrisis. Vwo’ers maken zich het meeste zorgen over mogelijke achterstanden die ze hebben opgelopen. Spijbelen en sjoemelen met toetsen en opdrachten is online eenvoudig, zegt rond de 70 procent.
Volgens de onderzoekers zag een deel van de scholen nauwelijks toe op aanwezigheid. Opmerkelijk is ook dat een kwart van de scholieren geen feedback kreeg op ingeleverde opdrachten. Daarbij misten leerlingen hun klasgenoten tijdens de onlinelessen.
Tegelijkertijd vinden veel scholieren het positief dat docenten hun best deden met hen in contact te komen, open stonden voor vragen en luisterden naar hun verhalen. Wel vonden leerlingen dat leraren de techniek (beeld geluid, internet en hoe alles werkt) beter op orde moesten hebben.