Snelheid verkeer in Amsterdam gedaald na invoering 30 km-wegen

02 okt , 15:10 Landelijk
anp021024194 1
ANP
AMSTERDAM (ANP) - De gemiddelde snelheid op de nieuwe 30 kilometerwegen in Amsterdam is een half jaar na de invoering gedaald met 5 procent. Toch houden bestuurders zich nog lang niet overal aan de snelheidslimiet: de maximumsnelheid op rechte stukken van de wegen is ongeveer met 10 procent gedaald, van 40 naar 36 kilometer per uur. Dat meldt de gemeente op basis van een onderzoek waarbij data van navigatiesystemen zijn gebruikt.
"Deze resultaten bevestigen wat we al verwachtten: er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid", zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst. "Toch is 10 procent langzamer goed nieuws, want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid." Ook op 50 kilometerwegen daalde de gemiddelde snelheid iets: met 4 procent.
Door de lagere snelheid is de gemiddelde reistijd met 5 procent gestegen. Ook de reistijd van trams en bussen is tot maximaal 3 minuten omhooggegaan. "Het effect op het openbaar vervoer is daarmee iets kleiner dan vooraf verwacht."
Flitspalen
Ongeveer 60 procent van de Amsterdammers is tevreden met de nieuwe maximumsnelheid, met name omdat het verkeer rustiger is en de verkeersveiligheid is toegenomen. "Mensen die geen auto hebben zijn positiever dan mensen met auto, maar ook van die laatste groep is de meerderheid positief", aldus de gemeente. "Mensen die negatief zijn geven aan dat veel automobilisten zich er nog niet aan houden, en dat scooters en elektrische fietsen harder rijden dan 30 km per uur."
Of het aantal verkeersongelukken het afgelopen half jaar is afgenomen met 20 tot 30 procent, zoals de gemeente verwachtte, is nog niet duidelijk. Komend jaar volgt een uitgebreidere evaluatie. Ook loopt er nog een proef van het OM, dat onderzoekt hoe flitspalen het rijgedrag op 30 kilometerwegen beïnvloeden.
Per jaar komen er in Amsterdam ongeveer 20 mensen om het leven in het verkeer, en meer dan 800 mensen raken gewond. Om het verkeer veiliger te maken en het verkeersgeluid te halveren is vorig jaar december 80 procent van de wegen in de hoofdstad, zo'n 270 kilometer, veranderd naar een 30 kilometerweg. Op sommige plekken moet het openbaar vervoer ook 30 rijden. Bussen en trams die op een aparte baan rijden, mogen nog steeds 50 rijden.