De staking in het streekvervoer zorgt voor extra klandizie bij een aantal taxibedrijven. Dat zien onder meer de Taxi Centrale Maastricht en Brabotax in Eindhoven. "We hebben het veel drukker dan normaal", zegt Pieter Petersen van de Taxi Centrale Maastricht. "Ik denk dat we ongeveer 20 procent meer ritjes hebben."
Wat Petersen verbaast, is dat veel mensen in de Limburgse hoofdstad niet op de hoogte zijn van de staking. Op het laatste moment wijken ze volgens hem dan toch nog uit naar een taxi. Vooral in de vroege ochtend hadden de chauffeurs het druk met mensen die naar hun werk moesten. De taxicentrale rijdt met vijftien auto's, maar vanwege de staking had het bedrijf nog een aantal onderaannemers erbij gevraagd, waardoor er 21 taxi's beschikbaar waren. Desondanks moesten er toch nog ritjes worden geweigerd.
Petersen denkt dat het vrijdag wat rustiger zal zijn, aangezien meer mensen dan op de hoogte zullen zijn van de acties of thuis werken.
Ook bij taxicentrale Brabotax in Eindhoven was het donderdagochtend drukker dan normaal. "Met name in de spits", zegt centralist Hamza. "Dat kwam zowel door de sneeuw als door de staking." Het bedrijf was echter voorbereid en had extra mensen aan het werk, aldus de centralist.
Busbedrijf Flixbus merkt eveneens de gevolgen van de staking en ziet een toename van het aantal reserveringen met 15 procent, laat een woordvoerder weten. Ook bij eerdere ov-stakingen wisten mensen de busvervoerder, die ook buiten Nederland actief is, meer te vinden.
De NS zag tijdens de ochtendspits iets minder reizigers dan op een normale donderdagochtend. Tussen 06.00 en 09.00 uur ging het gemiddeld om "een procent of 5". Volgens de woordvoerder is het speculeren waar dat precies door komt. "De treinreis is vaak onderdeel van een langere reis waarbij mensen ook gebruik maken van streekvervoer. Het kan dat dat vanwege de staking niet mogelijk was of te onzeker", aldus de woordvoerder. "Maar het kan ook dat mensen de trein helemaal hebben gemeden vanwege het gedoe in het ov."