De overheid int volgens brancheverenigingen RAI en BOVAG honderden miljoenen euro's te veel aanschafbelasting op personenauto's, de bpm.
De belofte van bewindslieden dat een nieuw toegepaste emissietest voor CO2 niet tot hogere BPM-inkomsten mag leiden, wordt volgens RAI en BOVAG niet nagekomen. Zij roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen.
Volgens de brancheverenigingen betalen autokopers vanaf 1 juli volgend jaar structureel circa 200 miljoen euro te veel bpm. Daarnaast stellen zij op basis van een onderzoek van KPMG dat sinds 1 september 2017 tot aan de overgang naar de nieuwe bpm-tabellen op 1 juli 2020 de overheid ook al 600 tot 650 miljoen extra bpm-inkomsten ontvangt. Vooral de kopers van kleinere auto’s zouden de dupe zijn.
BOVAG en RAI zijn het niet eens met de uitleg van staatssecretaris Menno Snel dat de bpm-stijging vooral het gevolg is van de verkopen van grote, zwaardere auto’s die meer CO2 uitstoten.