Tenminste tot volgende week dinsdag rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch omdat dassen het spoor hebben ondergraven bij het plaatsje Esch. De NS heeft bussen ingezet en mensen kunnen met de trein via Tilburg, de extra reistijd bedraagt tussen de 30 en 60 minuten.
Door de dassenburcht kan volgens spoorbeheerder ProRail het spoor verzakken en "is de veiligheid van treinverkeer niet langer te garanderen. Zeer ingrijpend voor reizigers en vervoerders, maar het kan niet anders. We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden", aldus de organisatie.
Volgens de spoorbeheerder is herstel van de spoorbaan en ondergrond nodig, maar de organisatie weet nog niet wanneer dat kan plaatsvinden. "De dassen zijn namelijk beschermde dieren en daarom is er eerst toestemming nodig van bevoegd gezag. De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor."
Wanneer treinen op het traject weer kunnen rijden is niet duidelijk, aldus ProRail. De komende tijd zal er spoedoverleg zijn tussen 'bevoegde instanties' en deskundigen. Daaruit zal moeten blijken welke acties genomen kunnen worden om het probleem op te lossen.
Hoeveel dassen er zich bij Esch bevinden, is niet duidelijk. "Nee, dat is zelfs door ecologen zeer moeilijk in te schatten. Daarnaast is er nu sprake van de kraamperiode, dus ze zijn zich ook nog aan het vermenigvuldigen", aldus een woordvoerder van ProRail in een toelichting. "We zien wel hele grote graafactiviteiten dus het lijkt een behoorlijke populatie."
In Friesland, bij Molkwerum, is ook door dassen geen treinverkeer mogelijk. ProRail werkt daar aan een vergunning om de dassen uit de buurt van het spoor en in een nieuw aangelegde kunstburcht te krijgen. Of die aanpak ook de juiste zal zijn in Esch, is nog niet duidelijk.
"Ik constateer dat we voor de tweede keer in een week tijd treinverkeer moeten staken omdat dassen een spoorbaan ondergraven en dat het vervolgens veel tijd kost om dit aan te pakken, omdat we van bevoegd gezag toestemming moeten krijgen", aldus John Voppen, CEO bij ProRail. "Er is, in het belang van de reiziger en vervoerders, echt meer ruimte nodig om sneller actie te kunnen ondernemen. We zijn hierover uiteraard in spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat", aldus de topman.