Een week lang, vanaf maandag 11 maart, geen vlees (en vis) eten en in plaats daarvan de plantaardige keuken ontdekken. Dat moet Nederland bewust maken van het positieve effect van minder vlees consumeren. Initiatiefnemer Isabel Boerdam hoopt voor deze tweede editie op 50.000 deelnemers (vorig jaar 33.000). Iedereen kan meedoen, van consument tot supermarkt, van school tot pompstation en van kantine tot restaurant.
Volgens Boerdam, ook vegetarisch blogger, is de boodschap van de eerste editie wel blijven hangen. Na een half jaar zijn alle deelnemers nog eens ondervraagd. ,,Daarbij zei 47 procent structureel minder vlees te eten."
De gemiddelde vleeseter consumeert 110 gram per dag. Een jaar lang elke week één vleesloze dag bespaart 6 kilo vlees en zo'n 1000 liter water (nodig voor de productie).
Deelnemers krijgen een magazine met vleesloze recepten en weetjes. Er is promotiemateriaal voor supermarkten, bedrijfskantines en er zijn lespakketten voor scholen. Er komen campagnes op de NS-stations en in de media. Ruim zestig bedrijven doen mee, zoals Becel, Honig, Iglo, Subway, Triodos Bank en grote supermarkten, maar ook de provincie Overijssel. Zij steunen de campagne niet alleen veelal financieel maar ook bijvoorbeeld met kortingsacties en advertenties.