De petitie tegen inperking van de zendtijd van Kassa en Radar krijgt veel steun. De actie is zaterdag gestart door een betrokken kijker. Op maandagochtend is de petitie al door ruim 55.000 mensen ondertekend.
De NPO wil de twee goed bekeken consumentenprogramma's minder gaan uitzenden. Het besluit leidde tot afkeuring, zowel bij de kijkers als bij de omroepen. "In een tijd waarin de stem van de burger zo vaak niet gehoord wordt door instanties en bedrijven vinden wij het onbegrijpelijk dat de NPO consumentenjournalistiek wil halveren", stelden de omroepen BNNVARA en AVROTROS. "Met deze plannen laat de NPO opnieuw zien geen oog te hebben voor de behoefte van de samenleving en de kerntaken van de publieke omroep."
Het aantal afleveringen van de twee programma's zou bijna worden gehalveerd. Het totale aanbod aan consumentenjournalistiek op NPO 1 gaat daarmee volgens BNNVARA van 1,5 uur naar 45 minuten per week. De NPO stelt te willen kijken of beide programma's voordeel kunnen halen uit een bundeling van krachten. Er moet meer aandacht worden gevestigd op een jongere doelgroep, die van 20 tot 49 jaar, omdat die nu te weinig zou worden bereikt.
De fans van de programma's zijn dit niet met de NPO eens. "De NPO en de netmanagers staan totaal niet stil bij de impact van deze programma’s en hoeveel knellende zaken er bestaan waarin de burger zich niet begrepen of gehoord voelt", schrijven de initiatiefnemers van de handtekeningenactie. "Al tientallen jaren houden KASSA en RADAR de vinger aan de pols. De programma’s ogen fris, worden vol passie en enthousiasme gemaakt - in het belang van de burger - en maken het verschil voor het individu én de grote groep. Hoezo halveren qua zendtijd?"