Reizigers die na 29 maart van, naar of via het Verenigd Koninkrijk vliegen, hoeven niet bang te zijn dat die vlucht als gevolg van de brexit niet doorgaat. In Europees verband wordt hard gewerkt aan een oplossing en als die er niet komt, ziet minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) andere mogelijkheden om te zorgen dat er gewoon kan worden doorgevlogen.
Als het tot een brexit komt zonder goede scheidingsafspraken, vervallen ook bestaande afspraken over vliegverbindingen tussen Groot-Brittannië en het Europese continent. Dat treft niet alleen Britse luchtvaartmaatschappijen, maar ook bijvoorbeeld KLM en Transavia. Van Nieuwenhuizen is evenwel optimistisch en noemt de inspanningen om daar een Europese oplossing voor te vinden ,,kansrijk''.
Lukt dat toch niet, dan kan een luchtvaartverdrag tussen Nederland en Groot-Brittannië uit 1946 worden afgestoft. Dat moet dan wel worden aangepast aan de huidige situatie, maar dat hoeft volgens Van Nieuwenhuizen geen ingewikkelde en tijdrovende klus te zijn. ,,Het kan in een superoptimistische variant in een week geregeld zijn'', zei de bewindsvrouw tegen de Tweede Kamer.
In de tussentijd kunnen als ,,terugvaloptie'' zogenoemde chartervergunningen worden afgegeven voor vluchten tussen Nederlandse en Britse luchthavens. Dat is wel ,,uitermate bewerkelijk en onhandig'', erkent Van Nieuwenhuizen, maar het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.
D66-Kamerlid Jan Paternotte sprak eerder zijn zorg uit over de gevolgen van een harde brexit voor de luchtvaart. Mensen die tickets willen kopen bij een Britse luchtvaartmaatschappij, moeten wat hem betreft worden gewaarschuwd dat hun vlucht na 29 maart weleens niet door zou kunnen gaan.