Het aantal vleesaanbiedingen is voor het eerst sinds 2015 gedaald, meldt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Die houdt sinds dat jaar structureel de folders van de winkels in de gaten.
Het aantal stunts met vlees en vleeswaren ging de eerste helft van dit jaar bij veel supermarktketens omlaag, zegt Wakker Dier. De grootste dalingen waren te zien bij Albert Heijn (-366), Hoogvliet (-249) en Dirk (-203). Ze werden waargenomen bij kip (-279), rundvlees (-365) en varkensvlees (-598). De organisatie vergeleek de aanbiedingen met de aantallen stunts over dezelfde periode van het vorige jaar.
Wakker Dier noemt het opvallend dat het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers nagenoeg gelijk bleef (+29).
De club denkt dat de ontwikkeling te maken kan hebben met het ondertekenen van het klimaatakkoord. Beloftes die daarin worden gedaan kunnen supermarkten "alleen waarmaken door deze vleesdaling snel voort te zetten", aldus de woordvoerster. "Dat is voor het klimaat én de dieren het beste."