Webwinkels starten dinsdag een campagne waarin ze klanten vragen om op tijd de cadeaus voor de feestdagen te bestellen. Zo wordt de drukte voor de winkels en de leveranciers verspreid en krijgen alle klanten hun cadeaus op tijd.
Veel online winkels verwachten een flink hogere omzet rond de feestdagen vanwege het coronavirus. Volgens Thuiswinkel.org denken sommige webwinkels twee keer zoveel omzet te draaien.
Met de campagne Wees voorbereid - Bestel op tijd wil de sector dat mensen ruim van tevoren cadeaus kopen voor Sinterklaas en Kerstmis. De grootste drukte wordt kort voor Sinterklaas verwacht tijdens Black Friday op 27 november en Cyber Monday, drie dagen later. Deze kortingsdagen zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten.
Thuiswinkel.org roept klanten op om de webshops in de gaten te houden, zodat bekend is wanneer de kortingsacties beginnen. Veel winkels geven namelijk al voor Black Friday hoge kortingen, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk."