Het grootste deel van de opbrengst van de vrachtwagenheffing gaat de komende jaren naar een subsidie voor de aankoop van emissieloze vrachtwagens. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De vrachtwagenheffing levert naar schatting 1,6 miljard euro op van 2026 tot en met 2030. Daarvan gaat 980 miljoen euro naar een aankoopsubsidie voor vrachtwagens die geen broeikasgassen uitstoten.
De vrachtwagenheffing betekent dat vrachtwagens betalen per kilometer die ze rijden op de snelweg en sommige andere wegen. De prijs hangt af van de uitstoot en het gewicht van de vrachtwagen - hoe schoner en lichter, hoe goedkoper. Gemiddeld zou het om zo'n 17 cent per kilometer gaan. Vaste kosten die bedrijven moeten betalen voor vrachtwagens, zoals de motorrijtuigenbelasting en het Eurovignet, worden juist veel lager.
De totale opbrengst van de heffing is de komende jaren veel groter dan 1,6 miljard euro, maar een flink deel streept het kabinet weg tegen inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting, het Eurovignet en accijns die wegvallen. Een ander deel wordt gebruikt om de invoeringskosten terug te betalen.
Naast de 980 miljoen euro voor de aankoopsubsidie gaan delen van de heffing naar laadpalen, en waterstof. Al met al verwacht minister Barry Madlener dat de subsidies zorgen voor 14.000 extra emissieloze vrachtwagens, bovenop de 13.000 die er toch al bij zouden komen.