WAGENINGEN - Consumenten hebben vorig jaar 14 procent meer aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk gespendeerd dan in 2022. Ze gaven er 12,6 miljard aan uit, in supermarkten, in speciaalzaken en via de horeca. In totaal werd 11 procent meer aan voedsel uitgegeven, meldt Wageningen Economic Research na eigen onderzoek voor de zogenoemde Monitor Duurzaam Voedsel.
De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3 procent, ook meer dan de toename in volume van al het verkochte voedsel (1 procent).
Voor de speciaalzaken voor duurzame voeding was er ondanks alle ontwikkelingen een tegenvaller. "Weliswaar wordt er 7 procent meer besteed aan duurzame producten, maar die omzetgroei wordt tenietgedaan door de hoge inflatie. De daling in verkocht volume wordt op ongeveer 4 procent geschat", zeggen ze in Wageningen.
'Duurzaam voedsel' is volgens de onderzoekers "voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is." Alleen producten met een keurmerk met onafhankelijke controle zijn meegenomen in de monitor.