Zeker 2000 passagiers van Transavia die hun vlucht niet door zagen gaan hebben hierover een claim ingediend. De compensatie voor de annulering van hun vlucht ligt waarschijnlijk tussen de 250 en 400 euro, geven claimorganisaties aan. Daar kunnen ook nog extra onkostenvergoedingen bij komen.
Bij EUclaim hebben zich sinds vorige week vrijdag 1200 passagiers van Transavia gemeld omdat ze korter dan veertien dagen voor hun vlucht te horen kregen dat die reis niet door zou gaan. In dat geval heb je recht op een vergoeding. De hoogte hangt af van de afstand van de vlucht. De site Vlucht-vertraagd.nl zegt claims voor 500 Transavia-passagiers te hebben ontvangen en bij Aviclaim ging het om meldingen van bijna 400 gedupeerde reizigers.
Transavia zag zich genoodzaakt vrijdag en zaterdag extra vluchten te schrappen, iets wat eerder deze week ook al gebeurde. Dat komt nog bovenop de 5 procent minder vluchten die de maatschappij twee weken geleden aankondigde voor april en mei wegens een tekort aan toestellen.
De budgetmaatschappij van Air France-KLM heeft nu zo weinig extra vliegtuigen achter de hand voor onvoorziene omstandigheden dat ze al bij kleine tegenslagen vluchten moet schrappen. Ook na het weekend "zal hier en daar moeten worden ingegrepen", waarschuwt een woordvoerder van Transavia.
Paul Vaneker van EUclaim ziet het als dominosteentjes die achter elkaar omvallen. Hij vindt het aantal claims over Transavia opvallend hoog. Hij legt uit dat naast een compensatie voor het vervallen van een vlucht, ook bijkomende kosten gedeclareerd kunnen worden bij de maatschappij die de reis annuleert. Het gaat dan bijvoorbeeld om extra parkeergeld, overnachtingen of maaltijden, zolang die uitgaven noodzakelijk en redelijk zijn. "Mijn tip is dan ook: maak van alle bonnetjes foto’s, zodat duidelijk is waar en wanneer je dat geld hebt uitgegeven".
Tom van Bokhoven, eigenaar van Vlucht-Vertraagd, verwacht dat meer luchtvaartmaatschappijen het in de aanloop naar de zomer moeilijk gaan krijgen. Er zijn namelijk maar erg weinig leasevliegtuigen over die maatschappijen kunnen huren in geval van nood, ziet hij.
De claimorganisaties werken volgens het no-cure-no-pay-principe. Daarbij dienen ze namens gedupeerde reizigers een claim in en krijgen een deel van het uitgekeerde bedrag als vergoeding. Transavia laat weten iedere binnenkomende claim serieus te nemen en nu hard te werken aan een oplossing om het vluchtschema voorspelbaarder te maken.