In de spotlight: Carolien Brederije van Valegis Advocaten

Carolien Brederije
Carolien Brederije
Foto: Rogier Chang

Het lukt relatief weinig vrouwelijke advocaten om te bereiken wat Carolien Brederije heeft bereikt: partner worden bij een advocatenbureau. Dat ze vooral omringd wordt door mannen, komt volgens haar door vrouwen zelf, in het glazen plafond gelooft ze niet zo. Ze ziet het als haar taak om meer vrouwen aan de top te brengen. “Het begint al bij de opvoeding, doordat meisjes veel meer beschermd worden opgevoed dan jongens.”

Carolien is een ervaren advocaat; ze oefent het beroep al vanaf 1996 uit. Het werken als advocaat trekt haar, omdat ze competitief is ingesteld en graag speelt met taal. Ze was dan ook meer dan blij toen ze aan de slag mocht als advocaat bij een van de grootste advocatenbureaus in Nederland. Wel miste ze iets tijdens haar werk: ondernemen. Carolien zette zich voor de volle honderd procent in en werd partner bij een ander groot advocatenkantoor. Maar tegen de verwachting in viel die positie tegen; een enorme klap voor haar: “Het wordt gezien als de hoogst haalbare positie binnen de advocatuur, ik zou wel gek zijn als ik weg zou gaan. Ik wilde echter echt zelf aan de touwtjes trekken, en hoeveel controle heb je nou echt bij een groot advocatenkantoor? Het was voor mij heel pittig dat ik moest erkennen dat mijn uitgestippelde carrièrepad toch niet had gebracht wat ik had verwacht.”

Carolien vertrok en ging in 2009 als partner bij het relatief kleine advocatenkantoor Valegis Advocaten aan de slag, dat ze samen met haar mannelijke compagnon heeft uitgebouwd en geïnternationaliseerd. Hier adviseert ze samen met haar team ondernemers en instellingen op het gebied van arbeidsrecht en kan ze haar twee grote passies, advocatuur en ondernemen, combineren.

“Je moet als partner offers brengen”

Dat er in Nederland vrij weinig vrouwen partner op een (groot) advocatenkantoor zijn, komt volgens haar niet door het veelbesproken glazen plafond: “De advocatuur is een zwaar vak, want klanten leggen hun last op jouw schouders. Daarnaast ben je als ondernemer constant aan het werk. Je moet als partner echt offers brengen, zoals dat je je kinderen minder ziet, wat mannen eerder doen dan vrouwen.”

Ook de maatschappelijke druk speelt volgens Carolien mee dat vrouwen afzien van topfuncties: “Zo hebben moeders op het schoolplein, ook wel de schoolpleinmaffia, mij weleens vragen gesteld als: ‘Waarom ben je geen luizenmoeder?’ en word ik er vaak op aangesproken dat ik ’s avonds vaak weg ben. Vrouwen zijn voor deze druk gevoeliger dan mannen en worden er ook meer mee geconfronteerd. Ik heb er ook weleens mee gezeten, maar ik word niet gelukkig van vijf dagen per week ’s avonds televisie kijken.”

Tot slot bekleden minder vrouwen topfuncties, omdat veel vrouwen bescheiden zijn, aldus Carolien: “Veel vrouwen maken zich niet zichtbaar en durven niet hun successen te delen, dat vinden ze arrogant. Mannen kloppen daarentegen letterlijk op hun borst als ze een zaak hebben gewonnen of een klant hebben binnengehaald. In Pippi Langkous kwam de volgende quote voor: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’. Dat is de instelling van veel mannen, veel vrouwen denken echter: ik heb het nooit gedaan, dus ik zal het wel niet kunnen. Daarnaast durven vrouwen vaak niet uit hun comfortzone te stappen, want straks gaat het fout. Om succesvol te zijn, moet je echter je kop boven het maaiveld uit steken en buiten de lijntjes kleuren.”

“De opvoeding draagt bij aan het minder nemen van risico’s”

Carolien is van mening dat het verschil tussen mannen en vrouwen om risico’s te nemen al ontstaat tijdens de opvoeding: “Meisjes worden veel meer beschermend opgevoed dan jongens. Bij meisjes wordt snel gezegd: ‘pas op dat je niet valt’ en ‘maak je niet vies’, terwijl jongens dat niet of minder horen. Ik betrap mezelf er ook weleens op. Zo vroeg ik mijn dochter van elf of ze niet bang was om in het Engels een presentatie te geven voor een grote groep. Ik kon mijn tong wel afbijten, want ik denk niet dat ik dit aan mijn zoon van vijftien had gevraagd.”

Omdat Carolien het belangrijk vindt dat in de toekomst meer vrouwen topfuncties bekleden, neemt ze veel jonge vrouwen aan en is ze actief in verschillende vrouwennetwerken, zoals WomensBizz, UnitedSucces, SisinBiz en De Blonde Tafel: “Zo zoek ik in de markt naar ondernemende vrouwen van rond de dertig jaar. Ik moedig ze aan om zich bij een vrouwennetwerk aan te sluiten. Ik vind het belangrijk dat ervaren ondernemers, beginnende ondernemers coachen, omdat zij precies weten wat de valkuilen en kansen zijn; op naar meer vrouwen aan de top!”