ACM wijst bedrijven op grenzen online sturing

Foto: ANP

Bedrijven hebben online steeds meer middelen tot hun beschikking om consumentengedrag te volgen en de beïnvloeden, maar soms gaan ze daarbij over de schreef. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat door data gedreven aanbiedingen kunnen overslaan in misleiding. De marktwaakhond publiceert een nieuwe leidraad, waarin de regels voor onlineaanbiedingen nog eens worden onderstreept.

Consumenten moeten volgens de wet altijd hun keuze kunnen maken op basis van informatie die klopt en volledig is. Nu sites met behulp van algoritmes aanbiedingen op de persoon kunnen aanpassen, levert dat een schemergebied op van wat mag en niet. “We moeten ervoor waken dat bedrijven voor consumenten gaan bepalen wat de juiste keuzes zijn”, zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Dit gebeurt als bedrijven consumenten gericht bepaalde informatie tonen en andere informatie achterhouden.”

De ACM noemt als voorbeeld boekingssites voor het vinden van een hotelkamer. Als er bijvoorbeeld staat dat van een bepaald hotel nog maar twee kamers beschikbaar zijn, moet dat wel kloppen. Anders is er sprake van misleiding, licht een woordvoerster toe.