Air France-KLM aast niet op belang Malaysia Airlines

Foto: ANP

Luchtvaartconcern Air France-KLM speelt geen rol in het verkoopproces rond het financieel geplaagde Malaysia Airlines. Dit meldde de onderneming in een verklaring nadat berichten de kop op staken dat het Frans-Nederlandse concern zou azen op een belang van 49 procent.

Volgens Air France-KLM is er eerder wel contact geweest met aandeelhouders van Malaysia Airlines, maar is er verder geen plan voor een belang. Kenners bestempelden zo’n stap eerder als zorgwekkend. Air France-KLM zegt wereldwijd investeringsmogelijkheden te bestuderen. Die moeten echter passen in de strategische doelstelling van het bedrijf om een “actieve maar pragmatische” speler te zijn in de consolidatie van de industrie.

De Maleisische regering is op zoek naar een strategische partner voor de maatschappij die nog kampt met de nasleep van twee vliegrampen. Zo verdween vlucht MH370, die op weg was van Kuala Lumpur naar Peking, in maart 2014 op mysterieuze wijze van de radar. Een paar maanden later werd vlucht MH17 boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Dat toestel was op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.

Naast Air France-KLM zou volgens de eerdere berichten ook Japan Airlines azen op een belang. De Japanners zouden mikken op een kwart van de stukken van de luchtvaartmaatschappij. Ook de lokale maatschappij AirAsia en Malindo Air, de Maleisische tak van het Indonesische Lion Air, hebben voorstellen ingediend, aldus de ingewijden.

De biedingen van de buitenlandse maatschappijen genieten naar verluidt de voorkeur, omdat die partijen gebruik willen maken van de strategische locatie van Maleisië voor hun activiteiten. De Maleisische premier Mahathir Mohamad zei eerder deze week dat er vijf voorstellen waren ontvangen als onderdeel van een evaluatie die vorig jaar begon. Hij weigerde daarbij namen te noemen.

Malaysia Airlines sloot vorig jaar een pact met Japan Airlines voor vluchten tussen Maleisië en Japan. Volgens de Japanse luchtvaartmaatschappij kan deze alliantie in de toekomst worden uitgebreid tot Amerikaanse vluchten. Malaysia Airlines en Japan Airlines zijn beide lid van de luchtvaartalliantie Oneworld, terwijl Air France-KLM deel uitmaakt van de rivaliserende SkyTeam-alliantie.