Zuckerberg: adverteerders komen snel genoeg terug

Foto: ANP

Mark Zuckerberg lijkt zich nog niet zo’n zorgen te maken om het groeiend aantal bedrijven dat advertentiecampagnes stopzet op Facebook. De topman van de techgigant denkt dat de adverteerders “snel genoeg terugkomen” en dat de gemiste inkomsten slechts “een paar procent van de omzet vertegenwoordigen”.

Dat zei Zuckerberg vorige week tijdens een interne vergadering. Volgens een woordvoerder van Facebook maakt het bedrijf niet onder druk beleidswijzigingen, maar gebaseerd op principes.

Inmiddels hebben ruim 400 bedrijven, waaronder Ford, Coca-Cola en Unilever, aangekondigd om tijdelijk geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. De bedrijven sloten zich met die boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen.

Met name Facebook moet het ontgelden bij de burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws.

Facebook-topman Mark Zuckerberg gaat nu zelf in gesprek met de organisatoren van de boycot, nadat eerdere gesprekken met andere medewerkers van de techreus op niets uit liepen.