Omzetgroei voor Unilever door vraag uit China en India

Foto: ANP

Schoonmaak- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het eerste kwartaal van 2021 meer producten verkocht. De groei werd vooral gestuwd door de vraag uit China en India, waar een jaar eerder nog strikte lockdownmaatregelen golden vanwege de uitbraak van het coronavirus. Zo verkocht Unilever meer huidverzorgingsproducten, wasmiddel en ijs voor thuisconsumptie.

Jope spreekt van een “spoedig herstel” nadat lockdownmaatregelen werden opgeheven in China en hoopt dat dit ook het geval zal zijn in Europa. Daar wordt de horeca de laatste weken langzaam heropend. Dat kan een positief effect hebben op de verkoop van ijs van bijvoorbeeld Magnum aan cafés en restaurants.

Unilever verwacht dat de groei in India in het tweede kwartaal doorzet, ondanks het snel oplopende aantal coronabesmettingen in het land. “Al zijn de menselijke gevolgen daar belangrijker”, zegt Jope. Hij noemt de situatie in India een “menselijke tragedie” en zegt dat Unilever stappen neemt om personeel te beschermen.

De onderliggende verkoop, dus exclusief schommelingen in prijzen en wisselkoersen, van het complete levensmiddelenconcern steeg in het eerste kwartaal met bijna 6 procent. De daadwerkelijke omzet daalde met 1 procent naar 12,3 miljard euro door negatieve wisselkoerseffecten.

Unilever maakte bekend naast de theedivisie een aantal kleinere merken te willen afsplitsen die vooral verzorgingsproducten verkopen in Noord-Amerika en Europa. Onder meer de merken Caress en Impulse gaan verder onder de naam Elida Beauty. De activiteiten die worden afgesplitst waren vorig jaar goed voor een omzet van zo’n 600 miljoen euro.

In mei begint Unilever met een forse aandeleninkoop van 3 miljard euro. Daarmee wil het bedrijf de eigen aandeelhouders belonen, want door aandelen in te kopen zijn er minder stukken verhandelbaar en worden de stukken meer waard, met ook een hoger dividend per aandeel.