Toezichthouders kraken Google om ondoorzichtige diensten

Foto: ANP

Het is voor consumenten die diensten van Google gebruiken nog te onduidelijk hoe het technologieconcern te werk gaat. Zo is het bij de zoekmachine lang niet altijd helder om welke redenen Google bepaalde zoekresultaten hoger zet dan andere. Ook in de Play Store voor apps ontbreekt vaak informatie, zeggen Europese consumentenautoriteiten die bepaalde producten van Google hebben onderzocht.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie leidden het onderzoek. Daaruit kwam een aantal “verbeterpunten” naar voren. De toezichthouders vinden onder andere dat Google niet transparant genoeg is over het rangschikken van resultaten in zijn zoekmachine. Zo zou het bedrijf aan consumenten duidelijker moeten aangeven of er door bepaalde merken of bedrijven is betaald voor een hogere plek.

In de Play Store, waar het gros van alle mensen met een Android-telefoon apps in downloadt, ontbreekt volgens de toezichthouders soms essentiële informatie. Zo is niet altijd duidelijk wie de verkoper van een product in de appwinkel is. Daarnaast levert Google volgens de ACM niet altijd heldere informatie over de servicevoorwaarden voor apps in de Play Store. Bij zijn speciale zoekfuncties voor hotels of vluchten laat Google vaak na om de prijzen inclusief belasting of andere noodzakelijke kosten te tonen.

Door zo ondoorzichtig te werk te gaan, houdt Google zich volgens de toezichthouders niet goed aan regels die consumenten tegen misleiding moeten beschermen. Als het Amerikaanse concern de aangeleverde verbeteringen niet doorvoert, komt er een vervolgonderzoek waar mogelijk boetes uit voortvloeien.

“Consumenten moeten ervan kunnen uitgaan dat ze niet misleid worden. De informatie die ze krijgen moet duidelijk en volledig zijn”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh in een toelichting. “De keuzes die ze maken moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen googelen.”

Google was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Eerder dit jaar kondigde de Europese Commissie al aan een nieuw mededingingsonderzoek te openen naar Google. Daarbij staat de vraag centraal of Google de toegang tot gebruikersdata voor advertentiedoeleinden alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf.