Piloten overspoelen rekruteerders in strijd om plek in cockpit

Foto: ANP

Er zijn wereldwijd erg veel piloten die moeilijk aan een baan kunnen komen. Dat zegt de topman van de Britse luchtvaartrekruteerder Goose Recruitment in een interview met persbureau Bloomberg. Door de coronapandemie werd en wordt er veel minder gevlogen en piloten worden steeds wanhopiger om hun carrière te redden.

“Voor corona keken de meeste piloten van luchtvaartmaatschappijen neer op het vliegen van vracht”, zegt Mark Charman, topman van Goose Recruitment. Dat is nu anders. Op een vacature voor dertig Boeing 737-vrachtpiloten van het bedrijf reageerden binnen twee dagen 400 piloten. “De meesten van hen vlogen in passagiersvliegtuigen.”

Wasinc International, dat piloten rekruteert voor Chinese en Japanse luchtvaartmaatschappijen, hoeft geen reclame meer te maken voor vacatures. Het bedrijf krijgt al talloze e-mails van werkloze sollicitanten. “Dertig keer zoveel als voor de crisis”, zegt topman Dave Ross van Wasinc.

Uit een onderzoek van afgelopen januari bleek dat meer dan de helft van de piloten voor commerciële maatschappijen hun beroep op dat moment niet uitoefende. Vorig jaar verloren 150.000 werknemers tijdelijk of permanent hun baan bij de vier grootste luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten.

Luchtvaartpiloten moeten doorgaans twee bekwaamheidscontroles per jaar afwerken. Daarnaast zijn er aanvullende eisen voor vaardigheden die aan specifieke toestellen zijn gekoppeld. Die kunnen binnen een of twee jaar verlopen. Volgens de rekruteerders zijn er inmiddels piloten die een andere baan gaan zoeken omdat de vooruitzichten op de korte termijn somber zijn.

De sector verwacht overigens niet dat het overschot aan piloten lang zal aanhouden. “Ik denk niet dat we kunnen vermijden dat er misschien over minder dan een jaar een tekort zal zijn”, zegt Dave Ross van rekruteerder Wasinc. Dat komt omdat er snel meer piloten nodig zullen zijn als de sector zich herstelt van de coronacrisis.