DSM zet materialendivisie in de etalage

Foto: ANP

Speciaalchemiebedrijf DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen. Daarbij is er mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie. De onderneming zegt de strategische opties voor het onderdeel te onderzoeken. Verkoop van het onderdeel dat hoogwaardige kunststoffen maakt die gebruikt worden in de auto-industrie, in windmolens en in beschermende kleding is daarbij een van de mogelijkheden.

“Door ons uitsluitend te richten op onze activiteiten op het gebied van gezondheid, voeding en biowetenschappen kunnen wij slagvaardiger en effectiever opereren en tegemoetkomen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding”, aldus Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, die de leiding hebben bij DSM. Volgens het duo heeft een verkoop van de materialentak de voorkeur, maar duurt het nog wel even voordat daar duidelijkheid over is. “Dat gaat niet om weken, maar duurt zeker ook niet jaren”, aldus De Vreeze.

De opbrengsten van een eventuele verkoop worden vermoedelijk gebruikt voor verdere groei. Dat kan op eigen kracht door te investeren in innovatie, maar ook door eventuele overnames. Matchett benadrukt dat op termijn gekeken wordt naar de mogelijkheden.

DSM zal in de toekomst uit drie onderdelen bestaan. Een Food & Beverage divisie die de voedings-, drank- en huisdiervoedingsactiviteiten van de huidige onderdelen DSM Food Specialties en DSM Nutritional Products samenvoegt. Deze divisie is goed voor meer dan 1 miljard euro aan omzet. Een tak voor gezondheid, voeding en zorg met een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Dit onderdeel streeft ernaar de groeiende wereldbevolking gezond te houden met voeding en zorg.

Het derde onderdeel is de Animal Nutrition & Health Business Group met meer dan 3 miljard euro aan bestaande omzet. Deze divisie zal zich richten op het verduurzamen van de dierlijke eiwitproductie. Deze tak omvat ook de datagestuurde besluitvormingsinstrumenten voor landbouwers, zoals Sustell, en die voor dierenartsen en dierengezondheidsdeskundigen, zoals Verax.

DSM deed ook een reeks toezeggingen voor het aanpakken van “urgente maatschappelijke en milieu-uitdagingen” en de manier waarop de wereld voedsel produceert en consumeert in 2030. Het bedrijf belooft te investeren in innovaties en wil via partnerschappen en pleitbezorging veranderingen teweeg brengen om te zorgen voor toegankelijke, betaalbare, gezonde voeding en gezonde bestaansmiddelen wereldwijd.