Groothandel Sligro kan producten als bekertjes soms niet leveren

Foto: ANP

Groothandel Sligro kan papieren bekertjes of frietbakjes soms niet leveren aan de horeca. “Helaas moeten we soms klanten teleurstellen”, zegt financieel directeur Rob van der Sluijs. Het tekort aan bepaalde producten die in Azië worden gemaakt werd eerst veroorzaakt door de coronacrisis maar nu ook door een gebrek aan zeecontainers en opstoppingen in havens.

Sligro, dat actief is in Nederland en België, zag in het afgelopen kwartaal een sterk herstel in bijna al zijn afzetmarkten. De bedrijfscatering, evenementenbranche en de zorg bleven nog wel achter, laat het bedrijf weten. De omzet van Sligro steeg met 2 procent in het derde kwartaal, maar was nog een tiende lager dan voor de coronacrisis. Wanneer de laatste beperkende maatregelen worden opgeheven, denkt Sligro weer dicht in de buurt te komen van de opbrengsten van voor de pandemie. De onderneming verwacht dat het “nog wel een tijd” last zal hebben van tekort aan personeel in de distributie en transport.

Het bedrijf had het aan het begin van 2021 nog moeilijk door de periode met strenge lockdownmaatregelen. Daarna herstelden de verkopen zich snel. Het bedrijf heeft geen winstcijfer gegeven voor het afgelopen kwartaal en waagt zich niet aan een concrete voorspelling van de jaarresultaten.

De omzet van tabak van de groothandel is in de eerste negen maanden van dit jaar met 36 miljoen euro afgenomen. Dat komt doordat de drempel om tabak te kopen is verhoogd als gevolg van gewijzigde wetgeving. Zo liggen sigaretten bij Sligro niet langer in het zicht, maar moet een kassière die ophalen wanneer een klant daarom vraagt. Daarnaast was vorig jaar juist nog sprake van een plus in de verkoop van tabak omdat consumenten supermarkten vanwege de coronapandemie vaker meden en inkochten bij een tankstation waar Sligro aan levert.