5 redenen waarom goede online marketing onmisbaar is voor succes

19 feb 2022, 9:20 Zakelijk
pexels photo 905163
Pexels

Als ondernemer wil je de omzet natuurlijk altijd zien groeien, of je nu net start met je bedrijf of al langer bezig bent. Tijdens de coronacrisis hebben zowel kleine als grote ondernemingen te maken gehad met flinke uitdagingen en tegenslagen. Gelukkig ontstonden er ook succesvolle, creatieve initiatieven die coronaproof uitgevoerd konden worden. Als je er in 2022 voor wil zorgen dat jouw bedrijf nog meer succes heeft, dan is het belangrijk om eens goed te kijken naar je marketingstrategie. Marketing is namelijk een cruciale factor om je doelgroep te bereiken en je omzet te laten stijgen. Kortom, goede marketing is onmisbaar voor het succes van je bedrijf. Dit zijn vijf redenen op een rijtje.

1. Dé manier om je doelgroep te bereiken

Wanneer je een goed product hebt ontwikkeld, dan is het natuurlijk belangrijk dat je dat kan verkopen aan je doelgroep. Maar hoe bereik je jouw ideale doelgroep? Er zijn verschillende marketinginstrumenten om dat doel te bereiken. Zo kun je gebruik maken van sociale mediakanalen, maar dan is het wel belangrijk dat je dat op de juiste manier aanpakt. Marketing is wat dat betreft een specialistisch vak en het is niet voor niets dat er specifieke opleidingen zijn te volgen binnen dit vakgebied. Een goede marketeer weet precies wat de succesfactoren zijn op het gebied van marketing. Je kunt zelf de marketing doen voor je bedrijf, maar je kunt bijvoorbeeld ook een online marketing bureau in Utrecht

inhuren. Zij zijn experts op het gebied van marketing en kunnen je helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van een strategie.

2. Meer betrokkenheid van klanten

In deze tijd is het heel belangrijk om je klanten aan je te binden en hen zich betrokken te laten voelen met jouw merk of product. Een gerichte marketingstrategie vergroot de kans om betrokkenheid te creëren. Interactie kan als marketinginstrument worden ingezet, waardoor je echt in contact bent met je klanten. Het is bijvoorbeeld goed om te reageren op vragen die gesteld worden via platformen als Twitter, Facebook of Instagram, of om een online discussie op gang te brengen. Door voldoende interactie kan je er écht achter komen wat je doelgroep wilt. Een eenvoudige post met veel reacties op Facebook kan al een hoop nieuwe inzichten bieden.

3. Klanten zijn altijd en overal bereikbaar

Bijna iedereen heeft altijd en overal een smartphone bij zich die intensief gebruikt wordt. Deze ontwikkeling heeft veel veranderd: bestellingen kunnen vanuit de broekzak worden geplaatst, online advertenties zijn aangepast aan het smartphonegebruik, en de invloed van video advertenties is groot. Daar waar de doelgroep veel aanwezig is, daar wil je als bedrijf ook zijn.

4. Potentiële klanten kunnen eenvoudig klanten worden

Online marketing heeft ertoe geleid dat mensen direct acties kunnen ondernemen. Met een druk op de knop kun je als klant namelijk meteen bellen of naar de bestelpagina gaan. Online marketeers kunnen handige call-to-actions integreren om zo bezoekers te laten converteren. Knoppen, afbeeldingen en kleuren helpen daarbij, maar ook eenvoudige betaalmethodes zoals iDEAL en PayPal.

5. Toename van de omzet

Online marketing is dus voor meerdere doelen belangrijk en natuurlijk ook voor het vergroten van de omzet. Meer zichtbaarheid, een groter bereik onder de doelgroep, en goede aanbiedingen kunnen zorgen voor een snelle toename van de omzet.