DPG Media stapt definitief uit onlinekiosk Blendle

Foto: ANP

DPG Media stopt definitief de samenwerking met onlinekiosk Blendle. Het contract tussen het mediabedrijf en Blendle liep al op 31 december af, maar de onlinekiosk vond dat de uitgever van onder andere de Volkskrant, AD en Het Parool een nieuwe verbintenis moest aangaan. Daarvoor stapte het bedrijf zelfs naar de rechter. Die bepaalde dat DPG Media zijn eigen afweging mag maken, zo meldde het mediabedrijf.

Vanwege de gang naar de rechter door Blendle had DPG Media het contract al verlengd tot 1 april dit jaar. Blendle begon in 2014, waarbij klanten per gelezen artikel konden betalen. Ook uitgevers werden per artikel betaald.

Een belangrijke reden dat DPG Media nu met Blendle wilde stoppen is dat het businessmodel is gewijzigd. Daarbij biedt de kiosk, die momenteel in Franse handen is, volgens het mediabedrijf een “all you can read-abonnement” aan. Daarmee zou Blendle te veel concurreren met abonnementen die het mediabedrijf aanbiedt. Daarnaast zou de samenwerking te weinig opleveren.

Eerder stopte Mediahuis, eigenaar van kranten als NRC en De Telegraaf, al de samenwerking met Blendle. Ook hier zouden wijzigingen in het bedrijfsmodel een reden voor zijn.

Blendle was niet bereikbaar voor commentaar. Tegen Villamedia zei topman Willem Lems van de onlinekiosk dat de beslissing van DPG Media grote impact heeft op Blendle en dat er een gat wordt geslagen in het aanbod van de kiosk. “Het wrange is ook, dat we afgelopen jaar juist voor het eerst een bescheiden winst hebben kunnen boeken”, laat hij weten.