DSM haalt vooral door zelf verhoogde prijzen meer omzet

Foto: ANP

DSM heeft in het eerste halfjaar de omzet opgevoerd. Dat had het speciaalchemiebedrijf dat zich richt op supplementen en ingrediënten voor voeding voor een groot deel te danken aan hogere verkoopprijzen, want qua volume verkocht het bedrijf slechts iets meer. Ook wisselkoerseffecten waren gunstig voor het Limburgse bedrijf. Verkopen in gebieden buiten Europa leverden de onderneming meer op omdat de euro relatief goedkoop was.

Wel had DSM nog last van verstoringen in de toeleveringsketens en coronalockdowns in China. Die hadden ook invloed op de vraag van consumenten in dat land en troffen DSM zo indirect. Dit effect was met name te zien bij de tak die ingrediënten voor diervoeding maakt.

De situatie met de levering van producten verbeterde wel gedurende het tweede kwartaal en DSM zag een goed verkoopvolume en hoge prijzen aan de start van het derde kwartaal. Het vermogen van DSM om gestegen kosten door te berekenen aan klanten blijft goed, aldus topbestuurders Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze. “Onze producten zijn niet optioneel, maar essentieel voor de gezondheid van mensen en dieren”, aldus Matchett. “Bovendien maken ze maar een klein deel uit van de kostprijs van de producten waar ze in verwerkt worden.”

Dat de verkochte volumes niet zo hard stegen, wijten de twee topbestuurders onder meer aan leveringsproblemen die ook leidden tot bestellingen die niet tijdig gemaakt en uitgeleverd konden worden. Daarnaast had DSM in 2021 “een heel sterk jaar” en is de basis waarmee vergeleken wordt dus ook hoger, geven ze aan.

De omzet kwam uiteindelijk 17 procent hoger uit dan in de eerste zes maanden van 2021 op 4,1 miljard euro. De nettowinst bedroeg 458 miljoen euro. De prognose voor heel het jaar liet DSM onveranderd.

Matchett en De Vreeze spreken van een goed halfjaar, maar kijken ook nadrukkelijk vooruit naar de draai die DSM maakt. De afgelopen maanden maakte het bedrijf een fusie met de Zwitserse branchegenoot Firmenich bekend en verkocht het zijn materialentak. Later dit jaar komt een officiële prospectus voor de geplande fusie.

Verder maakte DSM bekend sneller CO2-neutraal te willen worden. Zo wil de onderneming in 2030 al haar stroom uit duurzame bronnen halen, waar eerder op 75 procent werd gemikt. Daar is DSM echter al voorbij. Dat leidt ook tot strengere uitstootdoelen, zoals het ophogen van de totale reductie van de CO2-uitstoot naar 59 procent in 2030. Voor de uitstoot door gebruikers van zijn producten mikt DSM voortaan op een absolute CO2-reductie, in plaats van een beperking die verbonden is aan de hoeveelheid producten die het concern verkoopt.