Vakbonden stellen ultimatum voor nieuwe cao callcenters

Foto: ANP

Vakbonden FNV en CNV stellen callcenters een voorlopig ultimatum. Gaan werkgevers niet in op een nieuwe cao-eis, dan volgt een definitief ultimatum, en mogelijk acties. De FNV wil onder meer dat het minimumloon voor callcentermedewerkers naar 14 euro gaat. Ook willen beide bonden dat er voor werknemers van callcenters een thuiswerkvergoeding en pensioenregeling komen.

Volgens de FNV worden medewerkers van callcenters, een sector die tienduizenden werknemers telt, al jaren onderbetaald. De omzet van de bedrijven bereikt volgens de bond echter recordhoogtes. FNV-bestuurder Elly Heemskerk noemt de sector daarom “de belichaming van scheefgroei in Nederland”. Werknemers komen volgens Heemskerk in financiële problemen, terwijl de baas zijn zakken vult.

De thuiswerkvergoeding voor werknemers moet volgens FNV 3 euro per dag bedragen. Ook vraagt de vakbond om een energietoeslag van 2 euro per dag. Daarnaast zouden callcentermedewerkers jaarlijks een uitkering van 1200 euro moeten krijgen.

De vorige cao verliep eind vorig jaar en sinds die tijd hebben callcentermedewerkers geen loonsverhoging gekregen. CNV-onderhandelaar Roderik Mol vindt dat “onbestaanbaar”, vooral in deze tijd van “gierende inflatie”. Volgens Mol ontvangt de vakbond veel “zorgelijke signalen van mensen die aangeven dat ze echt niet meer rond kunnen komen”.

De cao-onderhandelingen liggen al maanden stil sinds het eindbod van de werkgevers, met daarin volgens de FNV een minimale loonsverhoging, werd afgewezen. De vakbonden eisen een beter bod. Een groot deel van de sector verdient volgens FNV en CNV het minimumloon.

De vakbonden geven werkgevers een week de tijd om te reageren. Doen zij dat niet, dan zullen de vakbondsleden bijeenkomen om te praten over werkonderbrekingen of een staking.