Krimp Schiphol kost volgens KLM waarschijnlijk 30 bestemmingen

Foto: ANP

Door de krimpplannen voor Schiphol van het kabinet moet KLM zijn bestemmingennetwerk waarschijnlijk flink verkleinen. De luchtvaartmaatschappij denkt dat er dan zo’n 25 Europese plaatsen geschrapt moeten worden en zeker vijf verdere bestemmingen. Dat zou betekenen dat het netwerk ruwweg met bijna een vijfde moet slinken.

Het kabinet wil het totaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven gaan terugbrengen van maximaal 500.000 naar 440.000 per jaar. Dat is om de geluidsoverlast en de milieu-uitstoot te beperken. KLM wordt daar als grootste gebruiker van Schiphol hard door geraakt.

In juni zei de maatschappij al te vrezen voor het voortbestaan van zijn netwerk zoals we dat nu kennen. KLM gaf ook al aan dat de hubfunctie van Schiphol zwaar zou worden ondermijnd. Maar concrete scenario’s van de impact van het kabinetsbesluit ontbraken toen nog. Nu heeft KLM dat wel op papier gezet en naar leden van de Tweede Kamer gestuurd.

Een mogelijk scenario is het schrappen van circa 25 Europese bestemmingen. Daarbij moet dan gedacht worden aan steden als Kiev, Porto en Belgrado. Bij de lange afstandsbestemmingen zouden bijvoorbeeld Montreal, Boston, Taipei en Osaka zomaar kunnen worden geschrapt.

De maatschappij spreekt van een “aanzienlijke aantasting” van zijn netwerk, te meer omdat het bedrijf het erg moet hebben van de vele overstappers die vanuit bijvoorbeeld Azië via Schiphol doorvliegen naar een andere bestemming in Europa. “We hebben de afgelopen jaren juist unieke verbindingen toegevoegd om de Europa-operatie winstgevend te krijgen en om KLM financieel gezond te maken.”

De KLM wijst erop dat krimp eigenlijk ook onnodig is. Vlootvernieuwing leidt volgens de maatschappij tot betere uitkomsten als het gaat om geluids- en emissiereductie. Door oude vliegtuigen te vervangen voor zuinigere toestellen zou het mogelijk zijn om de hoeveelheid geluid te halveren in 2030. De nieuwere vliegtuigen zouden ook zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van 15 procent.

Met het gepresenteerde plan hoopt KLM de politiek in Den Haag op andere gedachten te brengen. Daarbij hamert de maatschappij er ook op dat eigenlijk het hele Nederlandse bedrijfsleven erop achteruit zou gaan als het krimpplan doorgezet wordt. “De rijen op Schiphol laten zien dat mensen willen blijven reizen. En als het niet vanaf Schiphol kan, dan vertrekken mensen vanuit de buurlanden.”