De Europese Commissie moet meer doen aan de bescherming van consumenten online. Daarvoor pleit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in reactie op een aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels. Zo worden sommige websites, apps en games nog altijd ontworpen om consumenten te misleiden, meent de toezichthouder.
De ACM wil dat de EU de Europese consumentenregels aanscherpt. Daarbij moet onder meer kritisch gekeken worden naar de beïnvloedingstactieken en misleidende vormgeving van bijvoorbeeld websites. Ook wil de ACM dat het gebruik van persoonsgegevens om prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren wordt afgeremd.
Volgens ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh biedt de digitale economie de consument wel degelijk voordelen, maar vragen de risico’s om actie. "Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn", aldus Hijmans van den Bergh.
De Europese Commissie vraagt partijen om mee te denken over de huidige consumentenrichtlijnen. Daarmee willen de beleidsmakers onderzoeken in hoeverre de richtlijnen de onlineconsument nog voldoende beschermen.