OPEC en bondgenoten zien af van ingreep in olieproductie

Foto: ANP

Leden van het kartel van olieproducerende landen OPEC en bondgenoten als Rusland en Kazachstan verlagen of verhogen hun olieproductie niet. Dat maakten ze bekend na afloop van een vlot verlopen vergadering. In oktober sneden ze nog flink in de productie om de prijzen op peil te houden. De productieafspraken hebben doorgaans grote invloed op de olieprijzen en bepalen daardoor mede de prijzen bij de benzinepomp.

Al enkele jaren trekt de OPEC, met Saudi-Arabië als officieuze aanvoerder, op met Rusland en enkele andere niet-leden. Deze zogeheten OPEC+ besloot in oktober nog om tot het einde van 2023 dagelijks 2 miljoen vaten minder olie op te pompen om een daling van de prijzen tegen te gaan. Ze zeiden dat de economisch mindere tijden de vraag naar de grondstof drukten en dat die ingreep daarom gerechtvaardigd was.

Dit leidde tot grote woede van de Verenigde Staten, die de Saudi’s ervan beschuldigden partij te kiezen voor Rusland in de oorlog met Oekraïne. Hogere olieprijzen zijn in principe goed voor de Russische oorlogskas. Westerse consumenten zien die gestegen prijzen terug in hoge inflatiecijfers.

Voor grondstoffenhandelaren is het nu vooral afwachten wat de gevolgen zijn van nieuwe westerse sancties tegen Rusland, een van ’s werelds grootste olieproducenten. De landen van de G7 en de Europese Unie hebben vrijdag een prijsplafond afgesproken voor Russische olie. Het wordt scheepvaartbedrijven en verzekeraars uit die landen verboden om mee te werken aan handel in Russische olie als die voor meer dan 60 dollar per vat wordt verkocht. In de EU is het vanaf maandag bovendien verboden om Russische olie te importeren die over zee wordt aangevoerd.

Het Kremlin heeft aangegeven niet mee te werken aan het prijsplafond en onderzoekt nog hoe het op de nieuwste strafmaatregel van het Westen zal reageren. India en China slaan nog gretig Russische olie in en als grote hoeveelheden van die grondstof ineens wegvallen op de wereldmarkt, kan dat de prijzen de hoogte in jagen.

Of automobilisten binnenkort te maken krijgen met duurdere benzine of diesel hangt ook af van de ontwikkelingen in China, dat wereldwijd de meeste olie importeert. De op één na grootste economie van de wereld kwakkelt als gevolg van coronalockdowns en een crisis in de vastgoedsector, waardoor de vraag naar olie mogelijk afneemt. Dit weekend kondigden enkele grote steden in het Aziatische land versoepelingen aan van het strenge coronabeleid, wat de economische groei mogelijk weer aanjaagt.