Tesla aangeklaagd door auto-eigenaren om hoge onderhoudskosten

Foto: ANP

Klanten van Tesla hebben de elektrische autofabrikant aangeklaagd omdat zij zich gedwongen voelen hoge prijzen te betalen voor reparatie en onderhoud van hun auto. Tesla heeft een monopolie op de vervangende onderdelen die voor de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden nodig zijn. Ook de lange wachttijden zitten de klagers dwars.

De Teslabezitters betogen in de aanklacht dat de reparaties of het onderhoud van hun elektrische auto’s “veel vertraging hebben opgelopen”, en dat zij voor die onderdelen en reparaties, zodra ze eindelijk zijn geleverd, relatief hoge prijzen moeten betalen.

De groepsaanklacht is ingediend bij de federale rechtbank in San Francisco door een eigenaar van een Tesla Model S. Volgens de indiener hebben eigenaren van een auto met een traditionele verbrandingsmotor veel meer opties als het aankomt op reparatie. Daarbij kan de autogarage bovendien gebruikmaken van onderdelen die door een ander bedrijf zijn gemaakt.

Maar Tesla-eigenaren hebben die keuzevrijheid niet, aldus de boze klanten. Hun auto’s kunnen alleen worden gerepareerd bij door Tesla goedgekeurde servicecentra. Vervolgens kunnen de auto’s enkel worden gerepareerd met door Tesla geproduceerde onderdelen.