HEMA trekt meer klanten en vergroot winst door nieuwe strategie

Foto: ANP

De twee jaar geleden ingevoerde nieuwe strategie werpt zijn vruchten af bij de HEMA. De winkelketen zegt zich meer te richten op de kwaliteit van producten. Het afgelopen boekjaar is het aantal klanten met bijna 35 procent gestegen. “Klanten komen weer meer en vaker bij ons”, benadrukt topvrouw Saskia Egas Reparaz. Ook kochten die klanten het voorbije jaar voor fors meer geld producten.

De omzet van de HEMA nam van februari vorig jaar tot en met afgelopen januari met een vijfde toe, tot bijna 2 miljard euro. Volgens de keten is die sterke groei deels te verklaren doordat de eigen horeca een jaar eerder nog deels gesloten was vanwege de coronabeperkingen. Ook werd de omzet vooruitgeholpen door prijsverhogingen die HEMA heeft doorgevoerd.

De winst voor belastingen steeg naar 31,6 miljoen euro, nadat een jaar eerder voor het eerst in lange tijd weer winst werd geboekt. “De positieve reactie van klanten op onze koers om HEMA weer echt HEMA te maken geeft ons het vertrouwen dat we onze positie en resultaten in de komende jaren blijven versterken”, licht Egas Reparaz toe.

Ze wijst erop dat er afgelopen jaar wel sprake was van “lastige omstandigheden in de detailhandel”. Daarmee doelt ze op het gedaalde consumentenvertrouwen en hogere kosten voor bijvoorbeeld energie en grondstoffen.

De HEMA investeert de winst naar eigen zeggen volledig in de ontwikkeling van producten, winkels en medewerkers. Het grootste deel van de medewerkers ontvangt dit jaar bijvoorbeeld circa 15 procent loonsverhoging. De winkelketen heeft de afgelopen maanden ook een nieuwe inrichting in vier winkels uitgeprobeerd. “De resultaten van deze vier winkels zijn uitstekend”, meent de keten. “Daarom gaat HEMA nog voor de zomer de test uitbreiden en meer winkels compleet vernieuwen.”

In twee HEMA’s, die in Hilversum en Alkmaar, is nog niet zo lang geleden bij wijze van proef ook een La Place-restaurant geopend. Mogelijk worden er later nog meer La Place-restaurants in filialen van de keten gevestigd. De HEMA wil graag uitzoeken of zo’n La Place-restaurant een succes is of dat de keten het beter bij de vertrouwde eigen restaurants kan houden.

De HEMA maakte ook bekend in 2030 75 procent minder CO2 te willen uitstoten met zijn eigen operatie dan in 2019. In 2050 wil de keten, met 733 winkels en ruim 17.000 medewerkers, klimaatneutraal zijn.