Veel boze reacties op massa-ontslag bij P&O Ferries

17 mrt 2022, 17:00 Zakelijk
6 procent meer loon lonkt voor automonteurs en bandenwisselaars
ANP
Het massa-ontslag bij de Britse veerbootmaatschapij P&O Ferries zorgt voor veel boze reacties. Vanuit de Britse overheid is gezegd dat het onaanvaardbaar is dat er per direct 800 zeevarenden op straat zijn gezet. Die wil het bedrijf, dat ook van de Rotterdamse haven naar Hull vaart, vervangen door goedkope uitzendkrachten. Vakbonden in Nederland zijn niet gerust op de situatie. Intussen weigert het ontslagen personeel van boord te gaan, wordt er in Verenigd Koninkrijk al met juridische stappen gedreigd en liggen alle veerdiensten stil.
Een woordvoerder van de Britse premier Boris Johnson heeft gezegd dat de manier waarop P&O Ferries te werk is gegaan in de communicatie niet kan. Nederlandse vakbondsbestuurders van FNV en Nautilus hebben begrepen dat de vervangende krachten al klaarstonden om aan boord te gaan toen P&O bekendmaakte honderden mensen te ontslaan.
Marcel van Dam van Nautilus legt uit dat het bedrijf nu Britse zeevarenden ontslaat die werkten onder een Jersey-contract. In Nederland zou wat P&O heeft gedaan volgens hem helemaal niet mogen, temeer omdat vooraf geen vakbonden zijn geraadpleegd. In Rotterdam ligt momenteel het P&O-schip Pride of Rotterdam aan de kade. De bemanning daar leeft volgens Van Dam nu vooral mee met de Britse collega's.
Het bedrijf heeft aangegeven dat de 2200 andere personeelsleden niet hoeven te vrezen voor hun baan. Dat zou dus ook gelden voor de 130 Nederlandse zeevarenden en de 150 havenwerkers en kantoorwerknemers in Nederland. Maar Van Dam weet niet wat die geruststellende woorden van P&O waard zijn.
FNV-bestuurder Niek Stam vindt de uitleg van P&O "lariekoek" en hij spreekt van een "asociale en onmenselijke boodschap". Volgens Stam is er al jaren sprake van mismanagement bij P&O. Vorig jaar werd meer dan 100 miljoen euro verlies geleden. De FNV'er is bang dat de huidige ingreep niet voldoende zal zijn om het tij bij het bedrijf te keren.
Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex vreest de gevolgen van het abrupte stoppen met de veerdiensten. Dit zou zorgen voor grote ontregeling van het transport van en naar de Britse eilanden. Hierdoor is er kans op congestie en langere wachttijden bij de ferryterminals, waarschuwt de organisatie.
Branchegenoot Stena Line laat al weten dat er momenteel veel meer vraag is naar zijn afvaarten. Als alternatief kunnen vrachtwagenchauffeurs ook kiezen voor DFDS, die vanuit IJmuiden naar Newcastle vaart. Een andere optie is om naar het Franse Calais te gaan en daar een trein of ferry te nemen naar de overkant.