6 tips om sneller te groeien in je carrière (zonder harder te werken)

09 jul , 13:26 Zakelijk
hard-werken-6-tips

Carrière maken betekent niet per se dat je harder moet werken of langere dagen moet maken. Vaak gaat het om slimmer werken, beter communiceren en je energie richten op de juiste dingen. Deze 6 praktische tips helpen je om sneller te groeien in je carrière terwijl je plezier behoudt in je werk.

1. Weet wat echt belangrijk is

Veel professionals zijn druk, maar niet effectief. Vraag jezelf dagelijks af: “Welke taak vandaag levert de meeste impact op voor mijn doel of ons team?”. Zo voorkom je burn-out klachten en behoudt je plezier in je werk, omdat je effectief werkt en daadwerkelijk resultaat ziet.

Voorbeeld: Wanneer je een marketingmedewerkers bent, is het belangrijker om een campagneplan te schrijven dan om nog een extra social media post te plaatsen. Werk met de 80/20-regel: 20% van je taken, leveren 80% van je resultaat.

 2. Vergroot je zichtbaarheid

Goed werk doen is belangrijk, maar het is net zo belangrijk dat anderen het zien. Deel je resultaten in het teamoverleg, bied aan om een korte update te geven of plaats een LinkedIn-post over een project dat je hebt afgerond.

Voorbeeld: In plaats van alleen een rapport naar je manager te mailen, kun je een korte samenvatting met inzichten sturen, waardoor je laat zien dat je meedenkt. Of loop even binnen bij je leidinggevende om het rapport kort toe te lichten.

3. Investeer gericht in jezelf

Trainingen kunnen voelen als ‘tijd kwijt zijn’, maar de juiste training levert je juist tijd op en versterkt je vaardigheden. Wil je bijvoorbeeld leren hoe je effectiever communiceert en grenzen stelt zonder schuldgevoel? Of meer zelfvertrouwen krijgen en assertiever worden? Zodat je durft om je zichtbaarheid te vergroten? 

Voorbeeld: Volg dan een training om te werken aan je persoonlijke ontwikkeling om te leren hoe je jouw boodschap duidelijk en met meer zelfvertrouwen overbrengt.

4. Leer beter communiceren

Communicatieproblemen zijn vaak de reden dat projecten vertragen of dat je je gefrustreerd voelt op je werk. Leer hoe je feedback geeft én ontvangt, hoe je een moeilijk gesprek voert en hoe je jouw standpunt stevig neerzet zonder bot te zijn.

Voorbeeld: Oefen met de STARR-methode om je punt duidelijk te maken in een overleg of tijdens een evaluatiegesprek. Deze methode helpt je om kort en krachtig te communiceren. En om je verhaal gestructureerd te vertellen. Dit is handig bij het geven van updates of als je jouw resultaten wilt delen met je leidinggevende.

5. Bouw je netwerk slim op

Een sterk netwerk is niet alleen handig voor het vinden van een nieuwe baan, maar ook om nieuwe ideeën op te doen, kansen te ontdekken en jezelf te blijven ontwikkelen. Een goed netwerk helpt je bovendien om sneller problemen op te lossen en steun te vinden wanneer dat nodig is.

Voorbeeld: Plan één keer per maand een koffie met iemand van een andere afdeling of uit een andere branche om ervaringen uit te wisselen. En wees oprecht geïnteresseerd en behulpzaam. Vraag niet alleen om hulp, maar bied ook zelf hulp aan. Daarnaast is LinkedIn is een krachtig middel om je netwerk uit te breiden. Reageer op posts, deel interessante artikelen en feliciteer mensen met hun successen.

6. Vier je successen bewust

Te vaak zijn we geneigd om direct door te gaan naar het volgende project, zonder stil te staan bij wat we al bereikt hebben. Maar juist het bewust vieren van kleine en grote successen helpt je gemotiveerd te blijven en vergroot je zelfvertrouwen. Het helpt je om beter zicht te krijgen op je groei en ontwikkeling.

Voorbeeld: Noteer elke vrijdag 3 dingen waar je trots op bent die week en deel 1 daarvan in het teamoverleg. Of organiseer een informele borrel of lunch met collega’s om behaalde mijlpalen te vieren. Samen succes vieren versterkt het teamgevoel.

Conclusie:

Sneller groeien in je carrière hoeft niet te betekenen dat je harder moet werken. Met deze 6 tips werk je slimmer, bouw je aan je zichtbaarheid en ontwikkel je vaardigheden waar je de rest van je loopbaan plezier van hebt.