De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is deze week formeel om toestemming gevraagd voor de geplande overname van RTL Nederland door DPG Media. De deal ter waarde van 1,1 miljard euro is namelijk onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteit.
DGP Media maakte in december bekend dat het RTL Nederland wilde overnemen en dat de twee bedrijven daar overeenstemming over hadden bereikt. De ACM liet toen weten zorgvuldig te zullen kijken naar die overname en dat daarbij een wettelijk fusieproces doorlopen zal worden, waarbij marktonderzoek wordt gedaan.
DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de naam RTL behouden blijft. DPG Media heeft het voornemen om RTL Nederland en RTL Nieuws onder leiding van Sven Sauvé als nieuwe divisie aan DPG Media toe te voegen.
Bij DPG Media werken 6000 mensen. Onder het bedrijf vallen merken als NU.nl, AD, Qmusic en Joe. RTL Nederland heeft achthonderd medewerkers. Het bedrijf is onder meer verantwoordelijk voor de zenders RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ en streamingdienst Videoland.
RTL Nederland stond al in de etalage. Een eerder plan van mediabedrijf Talpa om met RTL Nederland samen te gaan keurde de ACM af omdat zij bij een fusie te veel macht zouden krijgen op de televisie- en reclamemarkt.