Consumenten kopen weer massaal sportartikelen van rapper Kanye 'Ye' West, ondanks zijn antisemitische uitspraken vorig jaar. Sportartikelenconcern Adidas heeft afgelopen kwartaal zo'n 400 miljoen euro verdiend met de verkoop van Yeezy-sneakers. De verkoop helpt Adidas de verwachte verliezen als gevolg van de breuk met de artiest te beperken.
Adidas verbrak eind oktober de samenwerking met West, na zijn antisemitische uitspraken. Het Duitse concern zit sindsdien opgescheept met een grote voorraad. Recent zijn overgebleven sneakers en kleding uit de Yeezy-lijn geleidelijk weer in de onlineverkoop gebracht. Een "aanzienlijk" deel van de opbrengst wordt volgens het bedrijf gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme.
Topman van Adidas Bjorn Gulden zegt dat het concern het de voorbije periode "iets beter heeft gedaan dan verwacht" en dat hij 2023 ziet als een "jaar van wederopbouw". Hij hoopt dat Adidas vanaf 2025 winstgevend zal zijn.