Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft bijna 2,3 miljard euro aan vers kapitaal opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen. Het bedrijf gaat het geld vooral gebruiken om de tijdens de coronacrisis ontvangen staatssteun sneller terug te betalen en de balans te versterken.
De kapitaalvergroting werd al in februari aangekondigd. Er werden in totaal meer dan 1,9 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven. De Nederlandse staat deed mee met de aankoop. Daardoor bleef het belang van de Nederlandse overheid in Air France-KLM onveranderd op 9,3 procent. Ook de Franse staat deed mee. Frankrijk heeft 28,6 procent van de aandelen in handen en is daarmee de grootste aandeelhouder van Air France-KLM.
Daarnaast heeft de Franse containervervoerder CMA CGM zich ingekocht bij Air France-KLM, voor een belang van 9 procent. Die aankoop is onderdeel van een langjarige luchtvrachtdeal die Air France-KLM met CMA CGM heeft gesloten.
Zakenpartners China Eastern Airlines en Delta Air Lines deden ook mee met de aandelenemissie. Zij hebben hun belang ongeveer gehalveerd omdat ze een deel van hun rechten op de emissie aan CMA CGM verkochten.
Air France-KLM gaat nu voor 1,7 miljard euro aan staatssteun aflossen. De rest van het geld gaat naar verlaging van de schuld. Het bedrijf werd keihard geraakt door de coronapandemie, die internationale vliegreizen een tijdlang vrijwel onmogelijk maakte. De Frans-Nederlandse onderneming kreeg miljarden aan staatssteun om te kunnen blijven vliegen.
Volgens Air France-KLM werd bij de aandelenverkoop ingeschreven voor een bedrag van 2,6 miljard euro. Topman Benjamin Smith van het luchtvaartconcern spreekt van een succesvolle kapitaalverhoging. Hij stelt dat de kapitaalvergroting het vertrouwen van bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerders in de vooruitzichten van het bedrijf laat zien nu de luchtvaartsector herstelt van de coronacrisis.