Afzwakkende economie zorgt voor dip overslag haven Rotterdam

20 jul 2023, 10:33 Zakelijk
afzwakkende economie zorgt voor dip overslag haven rotterdam
De afzwakkende economie heeft voor een dip in de Rotterdamse haven gezorgd. De overslag in de grootste zeehaven van Europa zakte in het eerste halfjaar met 5,5 procent in. Schepen vervoerden vooral minder kolen en containers, meldt het Havenbedrijf Rotterdam.
Ook over heel 2023 verwacht de haven een daling van de overslagvolumes. In sommige landen dreigen recessies en ook in Nederland groeit de economie naar verwachting trager dan normaal, en dat drukt op de handel. Wel zou een voorzichtig begin van het herstel mogelijk zijn in de loop van het tweede halfjaar.
Van januari tot en met juni had de Rotterdamse haven onder meer last van de dalende import uit Azië, waar veel consumentengoederen voor de westerse markt vandaan komen. Mede daardoor passeerden ruim 8 procent minder containers de haven. Ook drukte de oorlog in Oekraïne op de overslag van containers, omdat door internationale sancties het vervoer van en naar Rusland wegviel.
"Er is ook heel veel voorraad opgebouwd in het afgelopen jaar", vertelt interim-topman Boudewijn Siemons op de persconferentie. Dat drukt nu ook op de overslag. Door alle onrust rond Oekraïne en de openstellingen na corona probeerden veel bedrijven vorig jaar zo veel mogelijk goederen deze kant op te krijgen. "Met het idee: dan is het hier alvast."
Bij de daling van de kolenoverslag met ruim 14 procent speelde ook de energietransitie een rol. Doordat windmolens en zonneparken meer stroom opwekten, was de behoefte aan kolen minder groot. Naar vloeibaar gemaakt aardgas (lng) was juist meer vraag, nu uit Rusland amper gas Europa binnenkomt. De overslag daarvan steeg met bijna 10 procent.
De opbrengsten uit havengelden, huur en erfpacht namen licht toe. Omdat de kosten harder stegen, daalde de winst van het havenbedrijf wel. Ook werden stikstofrechten die de haven eerder had gekocht minder waard, waardoor de nettowinst met 26 miljoen euro daalde tot 116,5 miljoen euro.
Siemons benadrukt dat de haven blijft investeren in vernieuwing en uitbreiding. "Ondanks de economische onzekerheden en geopolitieke spanningen zijn er in het eerste halfjaar grote stappen gezet in de aanleg en uitgifte van nieuwe terreinen en kademuren om ruimte te maken voor onder meer de productie en import van groene waterstof en extra capaciteit in het containersegment."
Hij doelt onder andere op de uitbouw van de Prinses Amaliahaven op Maasvlakte II. Die moet ervoor zorgen dat containerterminals van APM Terminals en RWG op termijn 4 miljoen containers meer kunnen overslaan dan nu.