Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal een hogere omzet behaald, doordat consumenten meer boodschappen deden in coronatijd en veel online shoppen. Het moederbedrijf van Albert Heijn en webwinkel bol.com krikt zijn winstverwachting voor heel 2020 op en kondigde een groot nieuw aandeleninkoopprogramma aan.
De omzet klom met ruim 10 procent tot 17,8 miljard euro in vergelijking met vorig jaar. Met name in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize, stegen de verkopen, maar ook in Europa werd meer verkocht. Mensen gaan veel minder naar de horeca en geven meer uit aan boodschappen.
De omzet bij bol.com nam in het afgelopen kwartaal met bijna 47 procent toe. Bij de supermarkten van Ahold Delhaize werd ook vaker boodschappen gedaan via het internet. Over de gehele linie gingen de online verkopen met bijna 63 procent omhoog. Het bedrijf had eerder al gezegd dat de doelstelling van 7 miljard euro aan online consumentenverkopen dit jaar zal worden behaald, een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.
Ahold Delhaize rekent nu voor 2020 op een sterkere stijging van de aangepaste winst per aandeel dan eerder gedacht. Het aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro zal begin volgend jaar beginnen.