Ahold Delhaize wil onlinewinkel bol.com naar de beurs brengen

15 nov 2021, 8:36 Zakelijk
ahold delhaize wil onlinewinkel bol com naar de beurs brengen
ANP
Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, wil zijn onlinewinkel bol.com voor een deel naar de beurs brengen. Dat kondigde Ahold Delhaize maandag aan tijdens een beleggersdag. Het gaat om de plaatsing van een beperkt aantal aandelen op de beurs in Amsterdam.
Ahold Delhaize heeft het afgelopen jaar de strategische kansen voor bol.com nader bekeken en ziet in een beursgang onder meer toegang tot financiering om bol.com verder te laten groeien. Bol.com zal een belangrijke rol blijven spelen in de strategische samenwerking met andere merken van Ahold Delhaize in de Benelux, benadrukt de onderneming. Ahold Delhaize zal verder op de lange termijn "significante controle" over bol.com behouden.
De beursgang zal naar verwachting plaatsvinden in de tweede helft van 2022, zoals gebruikelijk afhankelijk van de marktomstandigheden. Ahold Delhaize rekent voor 2021 op een omzet van 5,5 miljard euro voor bol.com. In 2025 moeten de opbrengsten zijn verdubbeld. Ahold, destijds nog niet samen met het Belgische Delhaize, kocht bol.com in 2012 van investeerders Cyrte Investments en NPM Capital. De aankoopsom destijds was zo'n 350 miljoen euro.
Bol.com zal dit jaar een ebitda-resultaat, de winst vóór aftrek van onder meer belastingen en afschrijving, realiseren van 150 miljoen tot 170 miljoen euro. Het is de eerste keer dat dit resultaat voor bol.com wordt gegeven, aldus topman Frans Muller van Ahold Delhaize. Over de omvang van het belang dat van bol.com naar de beurs gaat en de waardering van het dochterbedrijf wilde hij nog niks kwijt. Kenners van effectenhuis KBC zou het niet verbazen als de waardering voor heel bol.com meer dan 5 miljard euro is.
Voor het Ahold Delhaize-concern als geheel rekent het bestuur de komende jaren ook op een flinke groei van de opbrengsten, ondanks "macro-economische tegenwind". Muller sprak in een toelichting over de coronapandemie. "De pandemie heeft de sector blijvend veranderd. Er zijn nieuwe routines, er is meer online", constateert hij. Ook qua duurzaamheid wil Ahold Delhaize stappen gaan zetten. Het wil in 2040 uit eigen activiteiten nul CO2 uitstoten, tien jaar eerder dan eerder het doel was. In 2050 wil Ahold Delhaize op een volledige uitstoot van nul uitkomen.