De EU-transportministers hebben in Brussel een akkoord bereikt over maatregelen in de wegvervoerssector die de arbeidsvoorwaarden voor vrachtwagenchauffeurs verbeteren en vervoerders meer vrijheid geven voor grensoverschrijdende diensten. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen draagt het akkoord bij ,,aan een gelijk speelveld, betere handhaving en de aanpak van sociale misstanden en oneerlijke concurrentie.’’
In het compromis, dat nog moeten worden onderhandeld met het Europees Parlement, geldt voor een buitenlandse transporteur die goederen vervoert in Nederland of een ander EU-land gelijk loon voor gelijk werk. Om oneigenlijk gebruik van de zogenoemde cabotage tegen te gaan komt er een verplichte pauze van vijf dagen tussen dergelijke ritten.
Slapen in de cabine voor de weekendrust van 45 uur blijft verboden. Wel start de Europese Commissie een onderzoek naar de beschikbaarheid van goed beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs in hun truck kunnen uitrusten.
Vanaf 2024 moeten alle internationale vrachtwagens zijn uitgerust met een slimme tachograaf die registreert waar en wanneer een truck de grens is overgegaan en die alle laad- en losbewegingen bijhoudt.
,,Een klap in het gezicht voor bus- en vrachtwagenchauffeurs’’, reageert PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius. ,,Deze deal keert zich tegen een eerlijk loon, zorgt voor oververmoeide chauffeurs en maakt geen einde aan de uitbuiting die elke dag op de Europese wegen plaatsvindt. De sociale dumping gaat gierend hard door.” Jongerius hoopt dat het Europees Parlement het akkoord dat de ministers sloten gaat aanpassen.