Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het afgelopen kwartaal verder weten op te krikken. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern deed vooral in Nederland goede zaken. Zowel de fysieke winkels als de webwinkel van Albert Heijn brachten meer boodschappen aan de man, al liep het marktaandeel van de grootgrutter wel wat terug.
De Nederlandse activiteiten inclusief de webwinkels ah.nl en bol.com bol.com verkochten 3,3 procent meer dan een jaar geleden in dezelfde periode, als wordt gekeken naar winkels die toen ook al open waren. Deze zogeheten vergelijkbare omzet is een belangrijke graadmeter voor winkelketens en de groei was wel wat minder dan een jaar eerder. In de tweede thuismarkt België werd een stijging van 3,0 procent behaald.
In de VS, waar het concern twee derde van zijn geld verdient, steeg de vergelijkbare omzet met 2,7 procent. Dat was deels te danken aan gunstige omstandigheden zoals goed weer en lage inflatie. Ook beginnen de onlineverkopen op gang te komen, al zijn die nog lang niet op het niveau van de webwinkels in Nederland.
De totale omzet ging exclusief wisselkoerseffecten omhoog met 3 procent tot 16,5 miljard euro. Ahold Delhaize maakte bij zijn handelsupdate nog geen concrete winstcijfers bekend. Die staan voor 27 februari op de rol.