Alibaba verbreekt record Singles Day

11 nov 2019, 12:56 Zakelijk
alibaba richting records op singles day
De Chinese webwinkelreus Alibaba heeft zijn verkooprecord op Singles Day verbroken. Kenners voorzagen dat het record van omgerekend bijna 31 miljard dollar van vorig jaar wel eens moeilijk te evenaren zou kunnen zijn vanwege de afzwakkende economie, maar de teller ging dit jaar ruim over de 38 miljard dollar.
De verkopen waren in een razend tempo van start gegaan. Nog geen twee minuten na middernacht was al voor meer dan 1 miljard dollar aan goederen besteld. Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua werden tot wel 544.000 bestellingen per seconde gedaan.
Singles Day is een van de nieuwe, commerciële 'feestdagen' waarbij winkeliers consumenten met kortingen proberen te verleiden tot extra aankopen. Andere voorbeelden zijn Black Friday en Cyber Monday, die uit de Verenigde Staten zijn overgewaaid. Singles Day werd al in de jaren negentig bedacht door vier studenten in China, als tegenhanger van Valentijnsdag. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met aanbiedingen.
De speciale feestdag werd ook dit jaar met een grote tv-show afgetrapt. Dit jaar verscheen zangeres Taylor Swift als eregast. Veel consumenten stellen grote aankopen zoals elektronica uit om te profiteren van de kortingen op 11 november.