De Amerikaanse techonderneming Amazon heeft de uitzendrechten van een groot deel van de duels in de hoogste Franse voetbalcompetitie binnengesleept. Nadat Amazon de gunning van het merendeel van wedstrijden kreeg toebedeeld, trok betaalzender Canal+ zich terug.
De Franse voetbalorganisatie LFP gunde vrijdag meer dan 300 topwedstijden in de Ligue 1 aan Amazon en 76 aan Canal+. Dit gebeurde nadat de vorige licentiehouder, het Spaanse Mediapro, zijn contract voortijdig had beëindigd.
Canal+ zei de beslissing te betreuren van de LFP, die het voorstel van Amazon verkoos boven dat van vroegere partners Canal+ en BEIn Sports. De betaalzender besloot daarop helemaal geen wedstrijden uit te willen zenden. Daarmee zadelt Canal+ de Franse voetbalautoriteiten op met een financieel probleem. Canal+ zou de duurste en meest bekeken wedstrijden op zich nemen. Het gat dat de betaalzender laat zal nog moeten worden gedicht.
De gunning aan Amazon is een nieuw teken dat de Amerikanen flink in de buidel willen tasten voor uitzendrechten van sportcompetities op zijn Prime Video-platform. Eerder werden ook al wedstrijden uit de Engelse Premier League binnengesleept, evenals wedstrijden uit de Amerikaanse NFL.
De Franse voetbalautoriteiten zijn wanhopig op zoek naar nieuwe financiële middelen voor de in moeilijkheden verkerende clubs van het land. Ook willen ze ervoor zorgen dat Franse fans kunnen blijven kijken naar hun competitie. Mediapro's deal om ongeveer 80 procent van de Franse topwedstrijden uit te zenden zou gewaardeerd zijn op ongeveer 800 miljoen euro per jaar.