Webwinkelplatform Amazon heeft beloofd geen gegevens van andere verkopers op zijn platform meer te gebruiken. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf de Europese Commissie toegezegd in een poging om van een mededingingsonderzoek af te komen. Amazon zou producten die goed verkopen via eigen merken namaken en zo op oneerlijke wijze concurreren.
Ook gaat Amazon alle verkopers op zijn sites gelijk behandelen voor wat betreft de zogeheten 'buy box'. Dat is het witte paneel aan de rechterkant van het scherm waar de consument op moet klinken als deze een artikel in zijn digitale winkelwagentje wil plaatsje. Amazon zou daar verkopers hebben voorgetrokken die van de logistieke diensten van het webwinkelbedrijf gebruikmaakten.
Tenslotte mogen bedrijven die verkopen onder de voorwaarden van Amazons abonnementsdienst Prime ook gebruikmaken van de bezorgdienst van hun eigen keuze. Dat mocht tot nu toe niet.
Amazon zegt toe zich vijf jaar aan de voorstellen te houden. Tegelijkertijd geeft het bedrijf aan het niet eens te zijn met de conclusies van de Europese Commissie. Die heeft op haar beurt om reacties op de voorstellen gevraagd van bedrijven die met Amazon te maken hebben. Die reacties neemt de commissie mee in haar uiteindelijke beslissing.