De Amerikaanse mededingingswaakhond FTC beschuldigt Amazon van monopoliegedrag op het gebied van onlinemarktplaatsen. Volgens de toezichthouder, die hierbij samen optrekt met zeventien Amerikaanse staten, dwingt Amazon verkopers op zijn platform in feite om gebruik te maken van de eigen logistieke diensten en bezorgdiensten. In ruil daarvoor worden hun producten dan prominent op Amazon geplaatst. Ook wordt het Amazon kwalijk genomen dat het bedrijf verkopers straft die voor hun waar lagere prijzen hanteren op concurrerende sites.
"Amazon is een monopolist en exploiteert zijn monopolies op een manier waardoor consumenten en verkopers meer moeten betalen voor slechtere dienstverlening", heeft FTC-voorzitter Lina Khan gezegd op een persconferentie. Volgens haar zijn verkopers die actief zijn op het platform van Amazon aantoonbaar de dupe. Van elke 2 dollar die ze verdienen zou nu 1 dollar naar Amazon gaan.
Amazon zegt in een reactie dat het concern zich in de rechtszaal zal verdedigen. De toezichthouder zou hiermee "radicaal" afwijken van de eigen missie om consumenten te beschermen. Ook zou de waakhond "het bij het verkeerde eind hebben wat betreft de feiten en de wet".
"Als de FTC zijn zin krijgt, zou het resultaat zijn dat er minder producten zijn om uit te kiezen, hogere prijzen, tragere leveringen voor consumenten en verminderde opties voor kleine bedrijven - het tegenovergestelde van wat de antitrustwetgeving moet doen", laat een belangrijke adviseur van Amazon zich ontvallen.
De rechtszaak is al de vierde die de FTC dit jaar heeft aangespannen tegen Amazon. Zo waren er eerder al klachten over het niet verwijderen van bepaalde gegevens van kinderen en vermeende spionage via Amazons Ring-deurbellen en -camera's. Ook heeft de FTC Amazon aangeklaagd omdat het concern het opzettelijk moeilijk zou maken voor consumenten om een Prime-lidmaatschap op te zeggen.
Volgens kenners onderstreept de opstelling van de FTC ook de vastberadenheid van de regering-Biden om de grote macht van met name techbedrijven aan te vechten. Amazon en andere grote techbedrijven liggen om hun dominante marktpositie onder een vergrootglas. Dat speelt zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Eind vorig jaar ontliep Amazon in Europa nog een mogelijke miljardenboete. Het bedrijf beloofde de Europese concurrentieregels beter na te leven, door bijvoorbeeld geen gegevens van andere verkopers meer te gebruiken om zijn eigen merken te verbeteren.