De Europese auto-industrie roept op tot "drastische maatregelen op het gebied van laadinfrastructuur", nu de EU-klimaatministers een akkoord hebben bereikt over een Europees klimaatpakket. Door die deal mogen er vanaf 2035 alleen nog nieuwe personenauto's worden verkocht die emissievrij zijn.
De Europese autobrancheorganisatie ACEA zegt het besluit te respecteren, maar wijst erop dat het grote gevolgen heeft, niet alleen voor de auto-industrie maar ook voor de economie van de EU als geheel. Als er straks vrijwel alleen nog maar elektrische auto's verkocht kunnen worden dan is er een groot netwerk van laadpalen en snelladers nodig. En voor het aanleggen daarvan zullen ook weer veel grondstoffen nodig zijn.
"De beslissing roept belangrijke vragen op die nog niet zijn beantwoord, zoals hoe Europa strategische toegang tot de belangrijke grondstoffen voor e-mobiliteit garandeert", verklaart Oliver Zipse, president van ACEA en tevens topman van BMW. Hij voegt eraan toe dat waterstof en andere CO2-neutrale brandstoffen ook een belangrijke rol kunnen spelen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot in het wegvervoer.
Een en ander betekent volgens ACEA dat andere partijen ook hun steentje zullen moeten bijdragen. Voor de autofabrikanten zou het daarnaast belangrijk zijn dat ze goed en tijdig weten waar ze aan toe zijn. Voor elke lidstaat zullen er heldere infrastructuurdoelen moeten komen en een tussentijdse herziening van de CO2-regelgeving is in de ogen van de branche ook essentieel.
Het akkoord over de emissievrije auto's is onderdeel van het zogeheten Fit for 55-pakket met wetsvoorstellen om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent te verminderen. "Dit is een belangrijk en duidelijk signaal", aldus minister Rob Jetten, al had Nederland ingezet op 2030 voor een verbod op nieuwe auto's met klassieke verbrandingsmotor. "Duurzaam rijden wordt de standaard in de EU, de grootste interne markt ter wereld."
Nieuwe personenwagens moeten al tegen 2030 55 procent minder CO2 uitstoten dan in het referentiejaar 2021, bestelwagens 50 procent. Tegen 2035 moeten ze helemaal emissievrij zijn. Fabrikanten die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, krijgen enkele jaren uitstel. Dat is vooral om luxemerken als Ferrari lucht te geven.
De Europese Commissie gaat in 2026 bovendien evalueren hoe de ontwikkeling naar een emissievrij voertuigenpark vordert. Dat is omdat Duitsland, dat vanwege de belangen van zijn auto-industrie aanvankelijk tegenstribbelde, wil dat na 2035 ook nieuwe auto's die op alternatieve, CO2-neutrale brandstoffen rijden, op de EU-markt kunnen worden toegelaten.
Over het akkoord moet nog worden onderhandeld met het Europees Parlement.