De prijzen die de grootste vijf autoverhuurbedrijven in Europa rekenen zijn binnenkort in één oogopslag duidelijk voor consumenten. ,,Dankzij onze druk zullen er geen onplezierige verrassingen meer zijn bij het terugbrengen van uw huurauto’’, zegt EU-commissaris Věra Jourová (Consumenten).
Sixt en Enterprise hebben hun beloften van ruim twee jaar geleden voor meer transparantie inmiddels waargemaakt. Avis voldoet vanaf mei volledig aan de wetgeving voor consumentenrechten, Europcar in juni en Hertz over uiterlijk een jaar, meldt het dagelijks bestuur van de EU.
In de prijsopgave bij een onlinebooking moeten alle kosten zijn verwerkt, inclusief brandstoftoeslagen en extra kosten als de auto op een andere plek wordt teruggebracht. Ook moeten huurders de voorwaarden rond het aantal vrije kilometers, annulering, borg, schade en verzekeringen in hun eigen taal kunnen lezen voordat ze het contract tekenen.
De vijf bedrijven zijn samen goed voor twee op de drie autoverhuren in Europa. De Europese Commissie en de nationale autoriteiten blijven nauwlettend volgen of alle autoverhuurders zich aan de afspraken houden. Zo niet, dan kunnen sancties worden opgelegd.