Boodschappen zijn het afgelopen jaar duurder geworden. Dat bevestigt onderzoeksbureau GfK na eerdere berichtgeving van het AD. Zo is de prijs van producten als bier, brood, diervoeding en vlees flink gestegen, tot wel 9 procent.
Consumenten betaalden gemiddeld ruim 3 procent meer voor hun boodschappen, terwijl de inflatie onder de 2 procent bleef. Het huishoudpanel van GfK registreert de prijzen van producten die supermarkten, speciaalzaken en drogisterijen verkopen. De bonnetjes werden vergeleken met die van een jaar eerder.
"Het kan zijn dat consumenten vaker een luxere keuze hebben genomen, om zichzelf thuis te verwennen tijdens de coronapandemie", zegt bedrijfsadviseur Norman Buysse van GfK. De grotere vraag naar die producten kan een prijsopdrijvend effect hebben gehad. Buysse wijst daarnaast op de gestegen prijzen van grondstoffen. GfK kan niet zeggen welke oorzaak de meeste invloed gehad heeft op de hogere prijzen.
Niet alles werd duurder en sommige verzorgingsproducten werden zelfs goedkoper. Doordat mensen vanwege de lockdownmaatregelen minder vaak naar buiten gingen, gaven ze bijvoorbeeld minder geld uit aan deodorant of tandpasta. Doordat de vraag daalde, ging de prijs omlaag.