Birkenstock heeft in de laatste drie maanden van het jaar een recordomzet behaald. Naast de bekende sandalen van het merk, die de afgelopen jaren zijn uitgegroeid tot mode-item, verkochten ook instappers met een dichte neus goed.
De opbrengsten liepen in het eerste kwartaal van Birkenstocks gebroken boekjaar op tot bijna 303 miljoen euro. Gecorrigeerd voor ongunstige wisselkoersen is dat een stijging van ruim een kwart.
Birkenstock kreeg afgelopen zomer extra bekendheid door de bioscoophit Barbie. Hoofdrolspeelster Margot Robbie droeg een paar roze sandalen van het Duitse merk, wat weer veel aandacht opleverde voor het schoeisel. Maar ook voor het verschijnen van de comedy droegen tal van sterren het schoeisel als modieus statement.
Het bedrijf investeert nu in extra productiecapaciteit om de vraag bij te houden, wat in het afgelopen kwartaal ten koste ging van de winstmarges. Ook hoopt het bedrijf met meer producten dan alleen sandalen en dichte instappers succes te boeken.
De voor eenmalige posten gecorrigeerde winst voor aftrek van belastingen steeg tot 33 miljoen euro, tegenover 27 miljoen euro een jaar eerder. Netto ging er wel een verlies in de boeken van 7 miljoen euro.